vrijdag 3 maart 2017

Een aanhanger achter de scooter. Waarom niet !

Er zijn aanhangers voor auto’s, vrachtwagens, bussen, motoren en ja … ook voor fietsers. Ze zijn er in alle soorten en maten.  Als men via google zoekt op aanhanger motor/scooter bij afbeeldingen, dan vind men de meest uiteenlopende aanhangers naar alle wensen van de eigenaar (custom made). Men ziet niet gauw een aanhanger achter een 50 cc scooter. In tegenstelling bij een fiets waar ze wel vaak gebruikt worden. Bijvoorbeeld het vervoeren van kinderen, een hond etc etc.

Samen met je scooter wordt het geheel een stuk langer. Snelheid en bochten zijn niet meer vanzelfsprekend. Bochten moeten iets ruimer genomen worden ter voorkoming dat een wiel van de aanhanger de stoeprand raakt. Een ledige aanhanger gevoeliger is voor stuiteren op het wegdek in tegenstelling tot een beladen aanhanger. Dit is ook logisch omdat een beladen aanhanger zwaarder is en dan steviger in zijn veringen op de weg ligt.


Het biedt veel voordelen. Meer ruimte om bagage mee te kunnen nemen. Moet je gauw wat meer weg brengen en/of halen ….  net zo makkelijk. Natuurlijk is gewicht en omvang van de lading niet onbeperkt. Want de scooter moet het wel kunnen trekken.

De aanhanger welke hier besproken wordt is een aanhanger zonder oploop rem getrokken door een 50cc scooter. De dissel is een kogel type zonder stabilisator. De wielen zijn elk torsie geveerd  en de dissel heeft een draai koppeling zodat de aanhanger in een bocht recht blijft.


Oorspronkelijk was de kleur grijs. De eerste gedachte was de aanhanger 18 cm lager te maken. De achter verlichting van je scooter blijft dan over de aanhanger heen, goed zichtbaar. Het onderste deel is zwart gemaakt. Het bovenste deel (de klep) zou dezelfde kleur als de scooter moeten krijgen. Dit laatste wordt lastig daar de kleur niet meer verkrijgbaar is. Dus voorlopig blijft deze grijs.

Een aanhanger moet minimaal voldoen aan de volgende eisen:
1)      Achterlichten
2)      Rem verlichting
3)      Knipperlichten
4)      Kentekenplaat
5)      Kentekenplaat verlichting
6)      Zij reflectors oranje
7)      Achter reflectors rood

Een deel van de eisen waren al voorhanden maar had andere ideeën betreffende plaatsing en looks. De bestaande verlichting bestaat uit led verlichting met een laag stroomverbruik, en weinig invloed heeft op de belasting op het DC (accu) circuit.
Zie o.a. mijn blog   - Montage Spiegel Knipperlichten GrandDink -

Daar de scooter is voorzien van zijkoffers    - Zijkoffers op je Scooter -    met verlichting (running light en knipperlicht functie) wilde ik een uniform hebben door op de aanhanger hetzelfde toe te passen.
Een aanhanger moet van een kentekenplaat zijn voorzien, voor het uniform is hetzelfde toegepast als bij de scooter. Maar dan met een witte blanco motorkentekenplaat met daarop de witte kentekenplaat voor de aanhanger. Een kentekenplaat led verlichting is gemonteerd zodat ook in het donker het geheel goed zichtbaar is.
Aan de voorzijde van de aanhanger zijn witte reflectors en dag rijverlichting gemonteerd. De dag rijverlichting is schakelbaar van hoog (overdag) naar laag (s ’avonds). Aan de achterzijde is een derde remlicht gemonteerd. Wellicht overbodig daar de scooter zelf een 3e remlicht heeft. Toch wordt het zien en gezien worden bevorderd.



In zijn geheel is de aanhanger goed zichtbaar. Het valt op dat de medeweggebruikers meer achter je blijven rijden dan een enkeling welke je stoer en gevaarlijk gaat inhalen. Om de aanhanger compleet te maken is een led mistlamp unit gemonteerd. Voor een scooter aanhanger is het niet verplicht maar mocht je met mist gaan rijden is het wel veiliger.




De wielen zijn gedemonteerd om de staat van de lagers te controleren. Deze draaiden niet meer soepel rond. Een lager zat zelfs helemaal vast. Na menig kilometers en roest hadden de lagers hun beste tijd gehad. Elk wiel heeft 2 lagers van het gesloten type. Deze zitten gemonteerd in een behuizing (Naaf) welke over een as wordt geschoven. Het betreft standaard lagers

De linker as is beschadigd. Het defecte lager aan die zijde zat vast en heeft zich langzaam in de as gevreten. Er moet nog bekeken worden of de as vervangen dient te worden.

Links op de foto het defecte lager. De binnenring  kon niet meer soepel rond draaien met als gevolg dat deze over de as is gaan draaien.

Na de montage draaide de wielen weer netjes en soepel rond. Helaas werd er geconstateerd dat bij elk wiel nog steeds een kleine slag zichtbaar was. Voordat de lagers zijn vervangen was dezelfde kleine slag al zichtbaar. Bij het rechter wiel is de slag meer dan bij het linker wiel. Deze slag is merkbaar door een lichte trilling aan de rechterzijde van het stuur als men boven de 40 Km/h gaat rijden. Na een controle bleek dat beide naven uit balans zijn. Er zal nog bekeken worden of elke naaf weer in balans gebracht kan worden of deze op een latere tijdstip ook vervangen moeten worden.


Het profiel van de banden had zijn beste tijd gehad alsook de staat van de velgen. De kosten en baten om een band te vervangen of een complete velg met band scheelde maar weinig. Beide wielen zijn in zijn geheel vervangen. Het profiel van 1 band was nog net binnen de norm. Deze is als reserve wiel gemonteerd aan de voorzijde.


De hoofdkabel en stekker voor de stroomvoorziening zijn vervangen voor een 13 polige ader. Standaard zat er een 7 polige gemonteerd. Met alle toeters en bellen was een 7 aderige kabel te weinig. De hoofdkabel loopt via een centraaldoos en vervolgens heeft elk stroompunt zijn eigen bekabeling welke elk netjes zijn weggewerkt met K25 goot. Zoals gebruikelijk zijn alle verbindingen gesoldeerd.



De dissel werd vervangen. Deze was verroest. Het koppelen en ontkoppelen ging niet meer soepel. Na nodige info te hebben ingewonnen was het advies de dissel te voorzien van kogellager vet zodat deze soepel op de kogel kan bewegen. Ander voordeel is dat roest minder kans krijgt. Onderhoud van de dissel is dan ook een must.



Tevens is de dissel voorzien van een slot zodat deze tijdens het rijden niet meer kan los schieten. Het werkt ook preventief tegen diefstal. Nadeel echter ....  krijgt men een ongeluk, zal de dissel niet loskomen. De scooter zal door de aanhanger mee getrokken worden.




De torsie veringen zijn voorzien van smeernippels en behoeven regelmatig onderhoud om de levensduur te behouden. De onderkant en wielbakken zijn getectyleerd om de aanhanger te beschermen tegen weersinvloeden.


Na enig onderzoek kwam ik tot mijn stomme verbazing erachter dat het frame van de GD met bouwjaar 2009, anders bleek te zijn dan een soort gelijke GD met bouwjaar 2004.

Het subframe waar de motor aanhangt is 5 cm naar voren geplaatst terwijl bij mijn GD met bouwjaar 2009,  5 cm naar achteren is geplaatst. Het gevolg is dat de trekhaak niet haaks t.o.v. de grond  kan staan. Immers de beugel was custom made voor een GD  met bouwjaar 2004.




De bevestiging van de trekhaak zelf is onder een andere hoek opnieuw gelast. Hierdoor krijgt de dissel weer voldoende ruimte om vrij te bewegingen op de kogel van de trekhaak.

De metaal strip welke de hoek van de beugel moet versterken is een ronding uitgehaald daar deze het kapje van de inlaat luchtfilterhuis raakte bij een te grote vering. Het gevolg was dan wel dat de sterkte verminderde. Er is een tweede metaal strip dubbelzijdig gelast.



De kogel bevestiging is van de beugel los geslepen en op de juiste hoek opnieuw vast gelast. Echter nu is het geheel helemaal vol gelast aan de beugel zodat de trekkracht is vergroot. De lasnaden zijn in lagen opgebouwd. Er is een las draad van 0,6 mm in combinatie met Argon/Co2 gebruikt.

De test rit verliep voorspoedig en is extra getest met een beladen aanhanger door over drempels te rijden met een maximale snelheid van 50 km/h. De dissel heeft nu voldoende speling t.o.v. de kogel.

Het verschil ....






         Voor en na








Een scooter aanhanger bied dus niet alleen meer voordelen zoals meer ruimte om bagage mee te kunnen nemen maar heeft ook nadelen. De snelheid waarmee men een aanhanger trekt is van essentieel belang. De rem afstand is beduidend langer daar het totaal gewicht van de aanhanger bij remmen de scooter naar voren duwt. De maximale snelheid met aanhanger is 45 Km/h. Als men kiest om harder te gaan rijden dan is het risico bij een noodstop de kans op schade een stuk hoger. En verzekeringstechnisch maar de vraag of men dan nog verzekerd is.

Voor een goede wegligging is de indeling van de aanhanger van essentieel belang. Het verbeterd de stabiliteit. Zorg er altijd voor dat het gewicht goed verdeeld is. Voor alle standaard spullen zoals gereedschap etc etc, plaatst men deze het beste in een krat.
Voor verdere eisen met betrekking tot scooter aanhanger (zie link).
       Artikel:  5.15.6
Artikel: 5.15.51
Artikel: 5.15.60
Artikel: 5.15.57
Een scooter aanhanger is zeker een hele aanwinst maar dient met wijsheid en in acht name van de verkeersregels gebruikt te worden.
Het totaal gewicht van de aanhanger komt uit op 57 Kg  ledig gewogen. Als de aanhanger eenmaal rolt merkt men daar weinig van. Het accelereren is uiteraard minder snel. Het totale gewicht van de combinatie met volle benzine tank is 240 Kg.

De scooter zelf weegt dan 240 – 57 = 183 Kg  met een volle tank. Dit laatste wordt uiteraard mede bepaalt door factoren zoals een groot kettingslot, schijfrem slot, gereedschap voor onderweg en alle extra's er omheen.
Als het gewicht van de gemiddelde scooterrijder erbij op geteld wordt komt men op een totaal van 240 + 90= 330  Kg dat een 50 cc moet trekken. Men kan zich dan wel voorstellen dat een noodstop niet wenselijk is. Anticiperen in het verkeer is dan ook een must.

Men zou ook een stelling kunnen maken. Als men de aanhanger mee neemt zou een duo passagier teveel worden daar het totaal gewicht ruim wordt overschreden. 
De aanhanger heeft zich al meerdere malen bewezen en de laatste aandachtspunten zullen nog stap voor stap afgemaakt worden. Het was zeker een uitdaging maar vooral een mooi project.

Dit project is mede tot stand gekomen dankzij Jan en Eric.

                                                                                                                                       Copyright  ©


Geen opmerkingen: